Bergen met winkels

Toggle Titel

Rijwielfabrikage ontwikkeling

Fietsfabricage en -ontwikkeling

Gazellefiets van 1821
Eind 19e eeuw werd er voornamelijk handel gedreven met de benenwagen, de schapen -, honden- en ossenkar en met paard en wagen. Het vervoer met automobielen en vélocipèdes was nog in een pril stadium. Gelukkig werd de vélocipède erg snel opgepikt door de mensen en er ontstond een wildgroei aan fietsfabriekjes.
Ook in Bergen op Zoom werden er verschillende opgericht. Opvallend, maar niet echt vreemd, was de ontwikkeling van de fiets vanuit de ambachtelijke groep smeden. In de Bosstraat ontwikkelde de smid P. van Mechelen de Adler, waarvan de naam later Glymes werd. Deze smid / fabrikant werd uiteindelijk een grote ijzergieterij. 
De andere was Ph. Crusio, die de Belgica ontwikkelde. In deze ontwikkeling werd ook gedacht aan de beroepsgroepen met levensmiddelen. Hiervoor werd door Crusio een driewieler ontwikkelt met een bak voor aflevering van materialen. Maar ook de ontwikkeling van automobielen stond niet stil en al rap raakten deze twee vervoersmiddelen vervlochten in de bedrijven. Daar kon dan ook onderhoud worden uitgevoerd.
markers/bicycle_shop.png document Fietsen Belgica en autobedrijf Crusio ( 74) 25 Rijwielfabricage-ontwikkeling
markers/bicycle_shop.png document P.J.van Mechelen. Smid en fietsenmaker ( 77) 25 Rijwielfabricage-ontwikkeling