Smeden

document Smeden

koperslager G Jordans

Een hele grote groep ambachtslieden in de aanvang van de 20e eeuw waren de smeden. Veel van hen of hun vaders en opa’s komen uit de wereld van koperslagers, die zich vroeger bij de burgers en buitenlui aandienden als reparateurs van leidingen en huishoudelijke apparaten. Deze koperslagers waren meesters in de productie van slim materiaal voor huishoudelijk gebruik. Pannen en stoven waren daar een belangrijk onderdeel van.

Opvallend genoeg viel deze groep niet zo op door veelvuldig adverteren, maar moesten zij het grotendeels hebben van mond op mond reclame. Slechts zij, die ook een winkel ernaast exploiteerden zag men terug in advertenties.

 

Het getrek naar ‘den buiten’ werd steeds minder aantrekkelijk en bij de kachelfabrieken had je in ieder geval vast werk en loon. ( zie hoofdstuk “ Haarden en Kachels”)

Toch staan er in het adresboek 1901 van de stad nog zo’n 80 smeden vermeld, die een eigen bedrijf hebben. Dat kan zijn in de wagenmakerij, optredend als hoefsmid, de kuiperijen, in het sanitaire reparatiewerk aan huizen, in de siersmederijen en veel in de gas- en waterleiding-aanleg.
Het is ondoenlijk ieder een apart verhaal te geven. Daarom volgt hieronder een opsomming van een paar bekende namen met de vermelding van hun hoofdtaak en dat in willekeurige volgorde:

 
wba – sbtu 003/005
De bekendste smeden zijn die op het Beursplein de smid Goedhart en de mannen van de smid Van Geel, die in 1923 de smederij van Goedhart overnamen. Hun pakket behelsde zowel het groffe smeedwerk als ook de sierproducten.
In de Lindenbaan zat smid Jordans, die zich vanuit zijn koperslagerij bekwaamde in de reparatie van muziek-instrumenten. Zijn zoon startte later een winkel in muziek-instrumenten in de Zuivelstraat.
Smeden, die zich toelegden op de productie en reparatie van fietsen en motoren. O.a. P van Mechelen, A. Jordans in de Engelsestraat en Crusio aan de Antwerpsestraat. Dan nog de smeden die zich bekwaamden in de potten en pannen handel. 
Op de Antwerpsestraat zaten de smeden Monu en Roem gezellig naast elkaar. Monu was meer verbonden met de aanleg van spoorwegen, terwijl Roem een belangrijke kachelsmid was en ook zelf kachels maakte.
Niet te vergeten de smid Verhoeven aan het Korenbeursplein. Smeder van karren en later meer gefocust op auto-onderdelen. Deze smidsfamilie leverde de eerste naoorlogse “Steketee” aan de Bergse carnavalsvierders.
De rijtuigsmeden waren in het eerste gedeelte van die 20e eeuw ook behoorlijk vertegenwoordigd. Ondanks het groeiend auto-gebruik werden de koetsen en caleches nog niet helemaal aan de kant gezet.
Aan de haven was het logisch dat er zich scheepsreparatie-smeden vestigden. Cameron en Heijstraten zijn hier goede voorbeelden van. 
Toggle Titel
markers/welding.png Scheepssmederij Heijstraten Zuidzijde Haven 55 ( 111) Populair 30 Smeden
markers/welding.png Algemeen ( 73) 30 Smeden