Winkeliers verenigingen

Winkeliersverenigingen en overkoepelende organen Populair

markers/beratungsstelle.png 264

De Zwerm van Anton v Meurs ( bij de Grebbe)
Naast de Hanze / St. Olof zijn er de nodige winkeliersverenigingen opgestaan en ter ziele gegaan.
Een vroege in 1917 was de Winkeliersvereniging “Bergen Vooruit”, die naast de belangen van de winkeliers ook het vreemdelingenverkeer voor zijn rekening nam.
Het grote probleem blijft de onderlinge verstandhoudingen tijdens de “ontwikkelingsjaren”, die kort na de WOII opgestart zijn. Zo is er nog in 1950 een Katholieke Bergen op Zoomsche Winkeliersvereniging.
Gelukkig is de invloed van de landelijke Kamer van Koophandel en de specifieke vakverenigingen door middel van opleidingen en voorlichting steeds sterker aanwezig.
In 1964 wordt de stad aangewezen als kerngemeente en dat heeft nogal wat gevolgen voor de winkeliers. De acties, die voorheen altijd per straat of in combinatie met meerdere straten werden gevoerd moeten nu breder opgezet gaan worden, want door deze aanwijzing zal het inwonersaantal van de stad behoorlijk gaan stijgen. Doordat de kooplustigen voorstanders zijn van een goede sortering en presentatie zal de infrastructuur en uitstraling van de winkelstraten aangepast moeten worden.
Rond 1970 komt er reuring in de diocesane organisaties. Deze vorm staat op de tocht en de middenstanders moeten zich gaan oriënteren op deelname bij andere (landelijke) organisaties.
Tevens is dit de tijd waarin de opkomst van de cash & carry bedrijven en zelfbedienings-winkels een vlucht gaat nemen.
Ook het Paradeplan van de gemeente komt ter sprake en zorgt wel voor de nodige voor- en tegenstanders. En weer is de middenstand er niet bij betrokken geweest. 
Maar uiteindelijk gaan alle neuzen dezelfde kant op en komt in 1977 de Federatie MGH van de grond, die tevens een gesprekspartner gaat worden voor de gemeente.
Door deze organisatie komen er nieuwe initiatieven voor en door de winkeliers en die resulteren o.a. in een nieuwe slogan voor Bergen op Zoom.
Bergen op z’n best is de slogan waarmee de stad zijn economie een boost wil geven.
Maar ook worden de middenstanders aangespoord om door middel van productvariatie en service-gevoeligheid de clientèle het gevoel te geven dat zij erg welkom zijn en dat de variatie in de stad meer dan voldoende is.
Dat levert een kwaliteitsmerk op.
Zoals ook in het verhaal van de winkelcentra is gemeld wordt er in de zeventiger jaren enorm hard getrokken aan de ontwikkeling van winkelcentra als gevolg van uitbreiding van de oude stad. Een item daarbij is de aankoop of sanering van oude militaire gebouwen. Dit zou voor de middenstand een balans kunnen worden tussen een oostelijk en westelijk evenwichtig winkelplan. Helaas is er absoluut geen geld voor volgens de gemeente.
Er komt een scheuring in de federatie MGH. De winkelstraten Wouwsestraat en Zuivelstraat stappen eruit op basis van “bedreigingen” die zijn ontvangen. Zij vormen later een eigen plan en richten de Promenade op. De Middenstand kan weer opnieuw beginnen.
Toch wordt de Middenstand uiteindelijk een machtig bolwerk. Op 1 januari 1996 fuseren twee middenstandsorganisaties tot één blok. De MGH en het BOB (Bergse ondernemers Belangen) gaan ondanks hun verscheidenheid samenwerken. Omdat men alleen gebaat is bij een goede structuur én de inzet van de leden worden drie experts van buitenaf aangetrokken om de kar te trekken.
Onder leiding van Cees Boerhout gaat de Bergse middenstander met dit team het nieuwe millenium in. Deze heer heeft binnen een jaar de twee organisaties aaneen gesmeed en geeft het stokje door aan Kees van Male.
 

Reageer op dit verhaal

JSW CRM