De rijwiel- en motorzaak van Willem Appels Populair

markers/bicycle_shop.png In Rijwielen en motorenhandel 24 Rijwielen en motorenhandel 124

Willem komt met vrouw op 16-7-1929 uit Halsteren naar Bergen op Zoom en woont aanvankelijk in de 1e Wouwsedwarsweg 21, dat later tot Korenbloemstraat 21 hernoemd wordt. Rond 1930 verhuist hij naar de Burgemeester van Hasseltstraat 5 en start daar een rijwielhandel en reparatie-inrichting onder de naam Bergia. Door de groei schuift hij op 27 november 1934 enkele plaatsen op naar de hoek v Hasseltstraat / Wassenaarstraat. Daar begint hij op nummer 59 zijn motoren- en rijwielhandel. Op het achtererf is er plaats voor reparaties.
In 1942 koopt Willem het pand aan de Wassenaarstraat maar heeft inmiddels in 1940 al een grote verbouwing gepleegd in het pand. Hij krijgt nl veel extra werk van de Duitse Wehrmacht, die o.a. in het pand Wassenaarstraat 55( Maza) zaten met de technische dienst en maakte daar bij de aanvraag handig gebruik van om een snelle vergunning te verkrijgen.
In WOII werd die hoek van de Burgem.van Hasseltstraat en de Wassenaarstraat totaal verwoest door een V-1 op 1 maart 1945. Die verwoestte tevens een groot deel van de Vetpan ( de Sint Joseph Gezellen vereniging). Op deze plaats is Willem niet meer teruggekeerd…..er kwam later een politiebureau.
Na de V-1 was het zoeken naar een goede werkplaats en hij kon tijdelijk in de resterende tuin van de Vetpan een werkplaats beginnen. In een caravan op dat terrein werd de laatste telg van Appels geboren. De werkplek verhuisde iets later naar de St Josefstraat 24 en de wederopstart van de winkel geschiedde op de Grote Markt 5 v.a. 1947.
Inmiddels was het bedrijf behoorlijk uit zijn jasje gegroeid en er werd steeds meer gespecialiseerd in de motorenbranche.
Wba – rspf143-nn / Willem is ook een motorfanaat
Naast de Belgica rijwielen werden zodoende bromfietsen, lichte motoren en de nieuw ontwikkelde Goggomobielen ( vanaf 1954) een onderdeel van het productenpakket.
In 1954 verhuisde hij de winkel naar de Blauwehandstraat 2 met een achteringang voor de werkplaats via de Kettingstraat. Daardoor werd de werkplaats in de St.Jozefsstraat overbodig.
Hij was een groot liefhebber van motoren en had dan ook een belangrijk aandeel in de oprichting van motorclub de Krab in 1939 bij Coppenolle.
In 1966 vond Willem het welletjes en beëindigde de zaak. Het pand werd toen verkocht aan een supermarkt( Jac Hermans).
De fietsen en motoren werden voortgezet in de Korte Parkstraat door C. de Mooij, die bij hem al enige jaren werkplaatschef was.
Met de werkplaats voor de automobielen was het zoeken naar een ruime plaats. Er kwam een terrein beschikbaar op de hoek van de Wouwsestraatweg en de Papaverstraat, waar Willem tweedehands auto’s verkocht.
 
 

Reageer op dit verhaal

JSW CRM