Verhalen uit Bergen

document Verhalen uit Bergen op Zoom

De IJsfabriek van Boschman Poplulair

markers/kiosk.png In Verhalen uit Bergen op Zoom 187

Er waren in de aanvang van de 20e eeuw nog volop problemen om dranken, vlees en groenten voldoende gekoeld te houden. Die zouden door een koeling gewoon langer houdbaar blijven. De voortvarende kruidenier Theodoor Boschman maakte een slim plan.

 
Detail bouwtekening 1912 (WBA)
Detail bouwtekening 1912 (WBA)

De O. Elsemanschool als brug in het Huishoudonderwijs (1965 – 1995) Poplulair

markers/house.png In Verhalen uit Bergen op Zoom 166

Van meisjes werd in de eerste tijd na de Tweede Wereldoorlog verwacht dat zij zich zouden voorbereiden op het moederschap en de familiezorg. Aan hoger opgeleiden en gelijkwaardige gesprekspartners werd nog niet gedacht. De babyboom na de oorlog zorgde voor een forse toename van meisjes in het huishoudonderwijs en daarom moest in Bergen op Zoom een 2e huishoudschool worden gevestigd.

elseman1
Uit notulen gemeenteraadsvergadering van 27 januari 1956

De Papegaaienbrug een Straussbrug in BoZ (auteur W Kruf) Poplulair

markers/bridge_modern.png In Verhalen uit Bergen op Zoom 346

“Een „Strauss-brug” te Bergen op Zoom,” kopte De Telegraaf op 26 oktober 1921. Een in ons land nog onbekende en dus unieke constructie.

Bergen op Zoom lijkt dus de primeur te hebben gehad. De brug lag over de invaart van de toen nieuwe haven van de Coöperatieve Beetwortelsuikerfabriek “Zeeland”. Dat bedrijf was ook de opdrachtgever. De brug werd ontworpen en uitgevoerd door J.C. Goudriaan’s Industrie- en Export-Maatschappij uit Delft.
Principe van een Straussbrug (bron: J.F. Bertram, IJzeren ophaalbruggen; proefschrift TH Delft, 1923)

Een Straussbrug is een basculebrug (ophaalbrug) van een speciaal type, dat in de Verenigde Staten werd ontwikkeld. Het principe wordt vaker toegepast bij spoorbruggen. De overspanning van de Bergse brug bedroeg 12,3 meter, de breedte 7,5 meter. Typerend voor deze bruggen is de korte achterzijde van de balans. In Bergen op Zoom mat die slechts 2,25 meter.

Het betonnen contragewicht woog ca. 70.000 kilo. dat in verband met die korte ‘armen’ veel zwaarder moet zijn, hing boven het wegdek. Om het portaal, waar het verkeer onderdoor rijdt, in evenwicht te houden werd een tweede ‘vestportaal’ toegevoegd, dat met scharnieren aan het eerste was verbonden. Het hefmechaniek van de brug werd aangedreven door een elektromotor van 15 paardenkrachten, maar kon zo nodig ook met de hand worden gedraaid.

Tijdens de bouw stuitte men op een probleem. Ook de brugleuning moet zich met een vrij ruime speling langs de vaste delen van de brug kunnen bewegen. "Bij de Strauss-klapbrug te Bergen-op-Zoom was er geen voldoende speling tussen de leuningen en de hameistijlen. Men bemerkte dit te laat en heeft zich toen beholpen, doordat men de leuningen niet vast aan de val verbond, maar een weinig naar binnen draaibaar maakte,” schreef Johannes Bertram in 1923 in zijn proefschrift.

De scheepswerf van Bram Boer Poplulair

markers/sailing.png In Verhalen uit Bergen op Zoom 144

In een met open water verbonden stad als Bergen op Zoom - met veel vaarverkeer en vissers - kon een goede scheepstimmerman niet ontbreken. Iemand zoals Bram Boer, de kracht achter de laatste scheepsreparatiewerf.

Een scheepstimmerwerf was mogelijk in 1698 al aanwezig, toen op het hoornwerk Beckaff de eerste bouwselen in opdracht van Kornelis Ros voor een scheepswerf werden toegelaten. Er is toch al sprake van dat ene Pieter van Outheusden daar een 'canthellinghe' zou hebben.
Kadasterkaart KG 673 locatie van de werf (detail)
Kadasterkaart KG 673 locatie van de werf (detail)

De snoeptrein van West-Brabant Poplulair

markers/candy.png In Verhalen uit Bergen op Zoom 166

In de twintiger jaren van de 19e eeuw ontstonden vanuit de banketbakkerijen de suikerwerkfabriekjes. Het was een specialistisch gevolg van de opleiding van de banketbakker. Zo was er ook in het Westbrabantse een ontwikkeling van veel verschillende vormen van suikerwerken en daaruit ontstonden de zeer bekende en minder bekende suikerwerkfabrieken.

snoeptrein 1