Vliegtuiggekte in Bergen op Zoom 2 Populair

markers/airport.png In Verhalen uit Bergen op Zoom 196

Het bleef in Bergen op Zoom niet alleen bij wat stuntvliegen, na  de vlieggekte ( verhaal vliegdemo in 1910). De ontwikkelingen in het vliegwezen tartten de verbeelding van vele jongeren. Het grootste probleem was destijds de opleiding met de daaraan verbonden hoge kosten. Dus voor de jeugdigen werd gezocht naar een alternatief.

Dat werd gevonden in de zweefvliegerij. In 1934 besloten een aantal jongelui tot oprichting van de Bergen op Zoomsche Zweefvliegclub. Door hun enthousiasme en met de instructies en opleiding van de ervaren piloten Jansen en Mazairac brachten zij het onmogelijke voor elkaar. Zij bouwden binnen een viertal maanden hun eigen toestel en beschikten in augustus van dat jaar over een eigen, goedgekeurd toestel: de PH23.
Het eerste toestel wordt geshowed op de Grote Markt in Bergen op Zoom,18 aug1934
Tilburgse Courant
de Eendenkooi Topotijd

Nog een belangrijke voorwaarde was een plek om te vliegen / zweven. Ideeën genoeg…de oude militaire terreinen Plein XIII en Kijk-in-de-Pot en bij het Kurhaus waren in beeld.

Het werd eerst het Zwarte Meer (Grote Meer) bij Ossendrecht, dat door hun eigenaren tijdelijk ter beschikking was gesteld. Een groot meer dat volledig drooggevallen was door de hete zomer. Hier werd in de winter volop geschaatst.

Omdat niet alleen het zweefvliegen interessant was maar ook het motorvliegen wordt de clubnaam in 1936 omgezet naar de rooms-katholieke West Brabantse Aero Club. En in 1935 wordt al uitgeweken naar het pas aangelegde vliegterrein de Eendenkooi bij Hoogerheide. Zo begint het leven van een nog steeds opererende zweefvliegtuig-vereniging de WBAC. (De hele geschiedenis van de WBAC is samengevat in een boek van W. Adriaansen genaamd: '70 jaren sport- en zweefvliegen boven West-Brabant' - een uitgave in 2004)

Toch wil ik graag enkele leuke en interessante feiten vermelden.

De interesse in de zweefvliegerij leidt namelijk zelfs in 1950 tot de opstart van een zweefvliegtuigfabriek in de stad. Ir. Henk Koekebakker start in de voormalige syngoge de eerste toebereidselen.

Helaas blijkt het financieel en logistiek geen haalbare kaart te zijn. Ir Koekebakker is in de oorlogsjaren samen met J. Weyer en F. Diepen de bouwers van de Difoga 421. Deze tak van vliegtuigbouw en haar ontwikkeling wordt uitgebreid behandeld in het boekwerk: 'Difoga 421 en Fokker F 25 promotor'. Dit boek beschrijft de ontwikkeling van deze vliegtuigen en de persoon van Frits Diepen. Later een grote man bij de vliegtuigfabrikant Fokker.
Nieuwsblad van het Noorden

Na de heroprichting van de club WBAC (verboden in de oorlogsjaren) in 1949 en door het enthousiasme van de leden en hun instructeurs komen er leuke activiteiten. Vermeldenswaardig is het Nederlands Kampioenschap sportvliegerij dat in 1956 door Harry Bruys is behaald. Harry is eigenaar van een grossierderij in levensmiddelen in Bergen op Zoom.

Een jaar later behaalt zijn dochter Gonny, amper 15 jaar, het A – brevet sportvliegen en wordt daarmee de jongste aviatrice in Nederland. Officieel mag pas met 17 jaar dat brevet worden gehaald, maar omdat haar vader Harry (inmiddels voorzitter van de club) Nederlands Kampioen is werd er een uitzondering gemaakt. Dit vlieg-koppel behaalt even later ook de overwinning in een belangrijke vliegrallye: de Bleriot-vlucht van Calais.

Nog een bekend vliegers-duo uit Bergen op Zoom zijn dochter Els en vader Toine Mazairac, de vroegere wereldkampioen sprint op de fiets en garagehouder. Zij is de eerste vrouwelijke pilote van de WBAC.
Het is een unieke situatie voor Bergen op Zoom (en zelfs in West Europa) dat binnen de stadsgrenzen twee combinaties vader – dochter in de vliegerij zitten.
de Tijd van 23 juni 1956
Arch: Stichting St.Nicolaas B.o.Zoom

Ook de jeugd komt meer aan bod. Naast de zweefvlieg-instructie en zweefvlieg-lessen wordt een afdeling modelbouw opgericht.

Ook een leuk en sociaal gebeuren waar de WBAC aan meewerkte waren diverse intochten van Sint Nicolaas. Niet met de stoomboot maar zeer spectaculair met zweefvliegtuigen wordt in verschillende jaren de Sint en zijn knechten gedropt op het terrein Kijk-in-de-Pot.
De laatste maal gebeurt dat in 1972                                         .

In WOII wordt de Eendenkooi omgebouwd naar vliegveld Woensdrecht en het wordt nog steeds gemoderniseerd. De WBAC is gaan samenwerken met de K.LU ( Koninklijke Luchtmacht) en zij vormen nog steeds een geduchte combinatie in de zweefvliegsport.
 
 
 

Reageer op dit verhaal

JSW CRM