Service van een traditionele en een moderne kruidenier Populair

markers/grocery.png In Verhalen uit Bergen op Zoom 154

Ja, de jaren na WOII werden, ondanks het summiere aanbod van goederen, mooie tijden. Toch zeker voor de hardwerkende mens en winkeliers. Toen leverden de kruidenier, de slager, de bakker en de groent- en fruitwinkel nog de echte 'huis aan huis'-service. 

 
uit privé-archief mw Vos-Hendrickx
Uit privé-archief mw Vos-Hendrickx
Eén zo’n bedrijf was dat van Piet Vos in de Oude Wouwsebaan, nu Kastanjelaan in Bergen op Zoom. Piet was geboren in Bergen op Zoom en trouwde met Jeanne Hendrickx uit Ossendrecht. Piet en Jeanne startten in 1952 hun kleine buurtwinkel in de Oude Wouwsebaan..

Piet en Jeanne verkochten van vis tot tabak en van textiel tot schoolschriften in hun buurtwinkel. Piet werkte eerst nog in de Rotterdamse haven, want het gezin kon nog niet leven van hun winkeltje alleen.
Uit prive-archief mw Vos-Hendrickx
Totdat rond 1963 de supermarkten ontstonden, zoals die op het Piusplein. Weg was een groot deel van hun klandizie. Maar bij die grote supers was de persoonlijke benadering en service maar la-la. Dus al snel kwam een groot deel van de oude klanten weer terug bij de hun vertrouwde kruidenier, waar de vriendelijkheid en de service voorop stonden.

Laatste roddels

Daar werd ook niet moeilijk gedaan over een omruiling. En het was tenslotte een belangrijke plaats voor de laatste roddels en nieuwsberichten. Natuurlijk waren Piet en Jeanne heel blij met de hernieuwde kennismaking met hun winkeltje in de Oude Wouwsebaan, maar het was wel aanpoten hoor.

Eén van de service-items was het bestelboekje. Dat werd woensdags opgehaald, donderdags werden de spulletjes verzameld en vrijdags gingen de verse ingrediënten erbij. Daarna werd het pakket thuisbezorgd. Dan moest zaterdags nog wel de financiële administratie worden bijgewerkt. Tja…daar kon geen supermarkt tegenop. Doordat de zaak groeide, werd er uitgebreid en indachtig de moderne ontwikkelingen maakten zij van de winkel een zelfbedieningszaak. Helaas werd Piet al vroeg ernstig ziek en overleed hij in 1969. De zaak werd reeds in 1966 aan de familie Aanraad overgedaan.
Heden ten dage is de nieuwste situatie niet anders. Na jaren van 'de klant komt toch wel' is de benadering bij de supermarkten naar de klanten toe duidelijk omgedraaid. Het begon met verruimde openingstijden, die nu al 24 uur per dag kunnen bedragen. En dat 7 dagen lang. De aanpassing aan de moderne tijd vraagt om het zelf-scannen van artikelen en afrekenen en nog even dan gaan de boodschappen via een chip worden afgerekend. Er is geen portemonnee meer nodig.

Bezorgdienst

En zo is de oeroude bezorgdienst weer in het leven geroepen. Elke zichzelf respecterende supermarkt heeft inmiddels weer een bezorgdienst en dat is niet meer weg te denken uit de huidige 24-uurs economie.

Reageer op dit verhaal

JSW CRM