In Verhalen uit Bergen op Zoom
346
Een Straussbrug is een basculebrug (ophaalbrug) van een speciaal type, dat in de Verenigde Staten werd ontwikkeld. Het principe wordt vaker toegepast bij spoorbruggen. De overspanning van de Bergse brug bedroeg 12,3 meter, de breedte 7,5 meter. Typerend voor deze bruggen is de korte achterzijde van de balans. In Bergen op Zoom mat die slechts 2,25 meter.
Het betonnen contragewicht woog ca. 70.000 kilo. dat in verband met die korte ‘armen’ veel zwaarder moet zijn, hing boven het wegdek. Om het portaal, waar het verkeer onderdoor rijdt, in evenwicht te houden werd een tweede ‘vestportaal’ toegevoegd, dat met scharnieren aan het eerste was verbonden. Het hefmechaniek van de brug werd aangedreven door een elektromotor van 15 paardenkrachten, maar kon zo nodig ook met de hand worden gedraaid.
Tijdens de bouw stuitte men op een probleem. Ook de brugleuning moet zich met een vrij ruime speling langs de vaste delen van de brug kunnen bewegen. "Bij de Strauss-klapbrug te Bergen-op-Zoom was er geen voldoende speling tussen de leuningen en de hameistijlen. Men bemerkte dit te laat en heeft zich toen beholpen, doordat men de leuningen niet vast aan de val verbond, maar een weinig naar binnen draaibaar maakte,” schreef Johannes Bertram in 1923 in zijn proefschrift.